SEJADAH GEBU

Jikalau kebiasaannya menyambut ramadan dengan membeli pakaian baharu, ramadan pkp ini saya menyambutnya dengan membelikan kami sekeluarga sejadah gebu setiap seorang.

Tahun ini, pekik sedikit dengan tiada baju baharu pakai yang baju lama sahaja. Baharu adalah sejadah gebu dan 2 pasang telekung.

Saat saya menulis posting ini, 2 pasang telekung itu sedang meretasi Laut China Selatan.

Sebelum saya membeli secara online, saya memberikan pilihan kepada anak-anak untuk memilih sejadah mengikut warna kesukaan mereka.

Biar mereka teruja dan bersemangat untuk bersolat dengan sejadah yang baharu lagi gebu ini.

Sebaik sahaja bungkusan dibuka, saya terus menghamparkannya.

Sejadah gebu berwarna ungu adalah sejadah kepunyaan Izzatul.

Dia minat warna ungu dan rezekinya stok warna ungu ada.

Selesai sahaja kami berterawih malam tadi, saya terdengar dia berkata, “sayangnya mahu tinggalkan sejadah ni, pasal lembut bah.”

Alhamdulillah, saya seronok dan bahagia melihat dia begitu seronok dengan sejadah gebunya itu.

Ini pula sejadah gebu Multazam yang berwarna merah gelap.

Dia minat warna merah jadi dia memilih warna merah.

Setiap kali selesai 2 rokaat tarawih, saya perasan dia pasti membelai lembut sejadah baharunya itu.

Apabila saya bertanya, dia suka tak? Dia menjawab dia suka sebab lembut.

Ini adalah sejadah baharu saya pula berwarna coklat pudar. Bukanlah warna kesukaan saya, kebetulan stok ini sahaja yang tinggal dan warna biru.

Saya memilih warna coklat ini berbanding biru kerana ia sama corak dengan sejadah Izzatul.

Kononnya, kami sama-sama perempuan, coraknya sama.

Yang biru ini, untuk suami.

Seumur hidup saya, inilah kali pertama saya membeli sejadah gebu untuk kegunaan kami sekeluarga.

Selama ini memakai sejadah biasa sahaja.

Lalu saya terfikir untuk memanjakan diri sekeluarga untuk membeli sejadah gebu ini demi keselesaan kami sekeluarga semasa beribadat nanti.

Lagi pula, nak merasa memakai sejadah mewah begini, feeling orang kaya.

Hikmah pkp ni, dapat merasai nikmat bersejadah gebu. Terawih lebih seronok dan bersemangat dengan adanya sejadah baharu ini.

Saya sebak dalam memanjatkan doa kesyukuran di atas NikmatNya memberikan kami sejadah gebu ini.

Terima kasih Ya Allah.

#MO

Leave a comment